woensdag 3 november 2021

Stratego review

stratego kopen

Stratego is een strategisch denkspel dat de meeste mensen wel zullen kennen. Het is een op oorlog gebaseerd bordspel dat al sinds 1958 bestaat. Lees snel verder wat onze ervaring ermee is!

Waar kan ik het Stratego spel kopen?

Wil je ook dit spel kopen? Stratego kun je bij veel (online) winkels kopen, zoals Bol.com, Amazon.nl, Wehkamp.nl, Spellenrijk.nl, Lobbes.nl, Blokker.nl, Fun.be, Intertoys.nl etc. Ook kun je tweedehands en goedkoop Stratego kopen op Marktplaats.

Hoe ziet het spel Stratego eruit?

Het familiespel bestaat uit een spelbord met vakjes waar je je pionnen op kwijt kunt. Ongeveer net als bij een dam- of schaakspel, alleen met een afbeelding van een stuk natuur met water. Het bord heeft een afmeting van 50 bij 38,5 cm. De pionnen, waarmee je speelt, zijn een soort plastic torentjes van ongeveer 3 cm hoog en 2 cm breed, waar afbeeldingen van de rangen op staan. Iedere speler heeft 41 pionnen.

Hoe werkt het spel?

Bij Stratego is het de bedoeling dat je de vlag van de tegenstander vindt en verovert. Iedere speler speelt met een leger aan pionnen. Iedere pion heeft zijn eigen rang. De een is belangrijker of staat hoger op de ranglijst dan de ander, net zoals je rangen in een leger hebt. Als eerste zet je alle pionnen strategisch neer op het speelveld (dit vind ik eigenlijk stiekem het leukste onderdeel van het spel). Hoe ga je je vlag verdedigen? Probeer je je tegenstander op het verkeerde been te zetten of te misleiden? Hierbij komt eigenlijk een beetje psychologie en mensenkennis kijken.

Stratego kopen

Wanneer iedereen zijn pionnen neer heeft gezet kan het spel beginnen. Elke speler mag om de beurt met een van zijn pionnen lopen. Ga je voorzichtig aftasten waar je tegenstander welke pionnen heeft neergezet? Of ga je meteen in de aanval en probeer je door zijn muur te breken? Iedereen heeft zijn eigen strategie, waarbij ook een beetje bluffen komt kijken. Je moet jezelf natuurlijk niet verraden met je reactie op een aanval. Wanneer je met je pion een pion van je tegenstander ‘slaat’ noem je allebei de rang van je pion op. Degene met de hoogste rang mag op het speelbord blijven staan. Wanneer je allebei dezelfde rang hebt, moet je allebei je pion van het speelbord afhalen. Degene die de vlag heeft weten te ontmantelen heeft het spel gewonnen.

Wat is onze ervaring met Stratego?

Wij vinden Stratego superleuk om te spelen! Zoals ik al zei vind ik alle pionnen een strategische plaats geven op het speelbord eigenlijk het leukste deel van het spel. Ik vind dat je het spel niet zomaar even tussendoor kunt spelen, je moet er wel even voor zitten. Meestal duurt een spelletje Stratego toch wel een uur of langer. Omdat je elk spelletje zelf de plaats van je pionnen kan bepalen is ieder spel weer verrassend en uitdagend. Met dit spel kun je je kind leren om strategisch te denken, dus het is naast een gezelschapsspel ook een educatief spel voor kinderen. Om het spel extra spannend te maken, zetten wij altijd via Spotify spannende filmmuziek op. Zo krijgt het spel nog meer beleving. Misschien is dit wel een ideetje voor spelletjesmaker Jumbo: een speciale playlist op Spotify die je tijdens het spelletje kan afspelen. :)

Deze bordspel klassieker is zeker een aanrader! Elk spelletje is weer anders, waarbij je je eigen tactiek en strategie kan bepalen. Dit maakt het spel dan ook zo leuk. En om het extra spannend te maken spelen wij altijd spannende filmmuziek op de achtergrond. Zo krijgt het spel nog meer belevenis. Heerlijk om te spelen wanneer het buiten slecht weer is. Wat ons betreft is dit een bordspel dat je zeker in je spelletjeskast moet hebben staan.

Wil je ook Stratego kopen? Hier zijn ze namelijk nog gewoon op voorraad. Supermakkelijk bestellen voor 23.59 uur en je hebt het morgen al in huis!

+ Spannend
+ Leerzaam